رویکردهای درمانی جدید برای کنترل پاسخهای ایمنی

5 فوریه 2020 - محققان بینش جدیدی در مورد نقش AMP حلقوی (cAMP) در تنظیم پاسخ ایمنی ارائه دادند.

مطالعه ی آنها، که امروز در ژورنال eLife منتشر شد، نشان می دهد که cAMP نوع سلولهای  T-helper (Th)  سیستم ایمنی را که در پاسخ به یک تهدید ایجاد می شوند، با کنترل رونویسی ژنها بوسیله ی پروتئین های کلیدی تغییر می دهد. این یافته ها ممکن است دانشمندان را در ایجاد روش های جدید برای دستکاری سیستم ایمنی بدن بمنظور درمان بیماری های مرتبط به سیستم ایمنی از جمله دیابت نوع 1 یاری کند.

سلول های Th به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا عفونت ها را شناسایی و سلول های آلوده را برای حمله ی سلول های کشنده، علامت دار کنند. مطالعات قبلی نشان داده اند که سطح پایین cAMP باعث می شود سیستم ایمنی بدن سلول های نوع Th2 بیشتری تولید کند، در حالی که سطح بالایcAMP، باعث تولید سلول های نوع  Th17 می شود. دکتر Jihyung Lee، دانشمند دستیار در این پروژه در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو(UC San Diego) ، گفت: در مطالعه ی حاضر، ما مکانیسم های مولکولی را که توسط آنها، غلظت cAMP نوع پاسخ های Th را تنظیم می کند، بررسی کردیم.

دکتر Lee و تیمش نشان دادند که درمان سلولها با cAMP،سلولهای Th2 را به سلولهای Th17 تغییر می دهد. این کار با سرکوب IRF4 و  KLF4صورت می گیرد. IRF4 و  KLF4، دو عامل رونویسی برای روشن شدن ژنهای مورد نیاز برای تولید سلولهای Th2 هستند. سپس محققان برای تایید این موضوع از موش هایی که با دستکاری ژنتیکی فاقد IRF4 بودند، استفاده کردند. در این موشها سلول های Th17 بیشتری تولید می شد. درمان این موش ها باIRF4 ، سطح سلول Th2 آنها را به حالت طبیعی باز گرداند، که این موضوع را تایید می کند.

یافته های ما نقش جدیدی را برای cAMP در انعطاف پذیری سیستم ایمنی نشان می دهد و ممکن است رویکردهای درمانی جدیدی را برای کنترل پاسخ های ایمنی معرفی کند به عنوان مثال، داروهای تقویت کننده سطح cAMP ممکن است به افراد در خلاصی از عفونت های باکتریایی با افزایش تعداد سلول هایTh17  کمک کند. یا داروهایی که سطح cAMP را کاهش می دهند، ممکن است در درمان عفونت های انگلی که نیاز به پاسخ Th2 قوی تری دارند، مفید باشند.

دکتر Eyal Raz، نویسنده ارشد این مقاله، مدیر مرکز ایمونولوژی، التهاب و بیماری های ناشی از سیستم ایمنی در دانشگاه پزشکی گوانگژو، چین ، و استاد برجسته ی پزشکی در دانشکده پزشکیدانشگاه کالیفرنیا درسن دیگو گفت: نتایج تحقیقات ما همچنین حاکی از آن است که داروهای سرکوب کننده یIRF4  یا KLF4 ممکن است برای مثال در درمان سرطانهای خونی که از سلولهای ایمنی به نام سلولهای B در مغز استخوان پدید می آیند، مفید باشد.

منبع:

Lee, J., et al. (2020) Inhibition of IRF4 in dendritic cells by PRR-independent and -dependent signals inhibit Th2 and promote Th17 responses. eLife. doi.org/10.7554/eLife.49416.

https://www.news-medical.net/news/20200205/Study-may-suggest-new-therapeutic-approaches-to-control-immune-responses.aspx